Fintech start-up Digital Payments vyrostl v době vládních opatření o stovky procent

Publikováno: 30. 7. 2021

Vládní opatření způsobila mnoha oborům na trhu velké škody. Stala se postrachem gastronomie, služeb, cestovního ruchu. Mnoho firem skončilo, další o skončení uvažují. Ovšem pro jiné obory neznamenala opatření noční můru a ukončení činnosti, ale naopak hledání nových příležitostí, cestu vpřed, růst. Mezi takové firmy patří i technologická společnost Digital Payments CZ s.r.o., kterou kamarádi Jarek Mikeš a Martin Vomáčka založili v polovině roku 2019. Tedy krátce před tím, než se v České republice objevily první případy onemocnění COVID-19 a než v březnu téhož roku následoval kompletní lockdown. O projektu a fungování společnosti se rozhovořil její společník a jednatel Jarek Mikeš.


Jak jste se vlastně dali s vaším kolegou dohromady? Prozradíte něco o pozadí vaší spolupráce?

Poznali jsme se vlastně na doporučení – přes jednoho mého klienta. Martin tehdy hledal nějaké vývojové práce pro svůj projekt a jeden náš klient nás dal dohromady. Martin dělá roky v pojišťovnictví, a tak to byl pro mě takový první hlubší kontakt s tímto segmentem. Narozdíl od firem nabízejících finanční poradenství byl Martin sám za sebe. Sám na své jméno měl vybudovaný projekt i klientelu. Je přímo propojen s bankami a pojišťovnami. To mi přišlo zajímavé. Já jsem se tou dobou zrovna nacházel na rozcestí a přemýšlel jsem o tom, co vlastně budu dál dělat. Léta jsem řídil vývojářskou agenturu, která se specializovala na e-commerce a aplikace. Tu jsem ale opustil a s manželkou a dětmi jsme si pořídili karavan a chystali se rok cestovat po Evropě. Když se objevila příležitost vytvořit řešení payment processingu pro jednu firmu, po dlouhé diskuzi jsme se do toho pustili s Martinem společně. Plán byl, že bych si vzal na starost tu technologickou část, kterou bych řešil na dálku. Martin by pak řešil sales a veškerou agendu. Ovšem ještě než jsme s rodinou vyrazili na cesty, byli jsme kvůli pandemii nuceni změnit plány.


Jestli tomu dobře rozumím, tak původní plán – obchodní model před příchodem covidu – se od současného vývoje celkem liší. V čem?

Ten původní plán vlastně nebyl nijak extra zajímavý, dalo by se říct. (smích) Chtěli jsme zprostředkovávat platební transakce včetně vedení účetnictví. Tedy s nadsázkou něco jako GoPAY, ale s účetními službami. Tuto část jsme skutečně rozjeli a investovali do toho značnou část svých úspor. Byly to statisíce. Aktuálně službu payment processingu a invoicingu využívá hned několik klientů a příležitostně se přidávají další.


A jak se tedy celý model vyvinul dál? Jak moc se vše změnilo spolu s covidem?

Ty změny byly razantní. Zavedly se home-office a vývojáři moc nechtěli na částečný úvazek pracovat. Začali hledat stabilnější a dlouhodobější spolupráce. Dnes zpětně to všichni chápeme. Každopádně shodou okolností jsme začali nejprve u sebe, protože jsme nutně potřebovali předávat faktury a stvrzenky naší účetní, právě proto, že přišel lockdown. V období uzávěrek a konce kvartálu! A to stejné vlastně začali řešit přátelé i členové rodiny, co také podnikají. S týmem vývojářů jsme se domluvili na větší a dlouhodobější spolupráci, a tak vznikla první verze naší dnes již klíčové služby e-Účto. Jednoduchá aplikace, která nedělala nic jiného, než umožňovala s krátkými zprávami předávat doklady a faktury v elektronické podobě. Prostě jste si je telefonem vyfotili, nahráli a dali k tomu nějaký komentář. Nic složitého.


To ale není žádná novinka, vždyť podobných služeb je na trhu hned několik. Minimálně existuje řada způsobů, jak můžete s účetní takto spolupracovat. Proč jste nevyužili tyto služby?

Jestli naznačujete třeba cloudové úložiště jako Google Drive či Dropbox, tak máte pravdu. A dokonce jsme na těchto službách začínali. Problém byl v těch zprávách, které jsme si předávali. Ze začátku se to dalo nějak zvládat, ale jak těch podkladů bylo více, začal v tom hrozný nepořádek. Potřebovali jsme jednoduchý seznam s vyznačením nových zpráv, a aby každé straně došla nějaká notifikace, když něco nahraje nebo napíše. Zmíněné cloudy přestaly být ideálním řešením, právě naopak.


Byla po službě větší poptávka? Co pro vás bylo impulsem k dalšímu rozvoji?

Ten hlavní impuls přišel tak trochu paradoxně nikoli ze strany podnikatelů a firem, ale od účetních. Řada z nich byla zvyklá dělat vše postaru, s klientem se sejít, domlouvat se telefonicky na podkladech – a najednou to nešlo. Říkám to teď s trochou nadsázky a nechci se nikoho dotknout, ale padesátileté účetní s třicetiletou praxí jaksi ne vždy vysvětlíte, jak si má nastavit cloud v Google Drive. A protože sami účetní přivedli své klienty, protože zjistili, že to s naší službou bude jednodušší, objevil se pro nás i impuls posunout vývoj i samotnou službu ještě dál.


Kam dál?

Začali jsme vyvíjet funkce, které nebudou primárně jen pro firmy, účetní jednotky, ale které budou přímo pro účetní. Tedy nejrůznější štítky, segmentace podkladů, zálohy, importy a exporty do účetních softwarů. Jedna z posledních funkcí je multibanking, kde dokážeme ze všech majoritních bank automatizovaně stahovat pohyby na účtech, párovat je s fakturami a dalšími doklady v evidenci. Účetní to ocenili a začali nám dávat další podněty, které postupně zapracováváme. Mezitím se ale samozřejmě ozývají i firmy, takže přibývají i zajímavé funkce pro ně. Třeba dobrá „vychytávka“ je evidenční e-mailová schránka, na kterou když pošlete nějaký podklad, třeba fakturu, sama se zaeviduje do patřičné složky a předá se účetní. Nebo nástroj na evidenci výdajů, kde je možné přes QR platby provádět platební příkazy. Dále třeba možnost bezplatně vystavovat v e-Účtu faktury a další.


To tedy musí mít vaši programátoři dost napilno...

Nejen programátoři. Museli jsme velmi rychle vytvořit agendu zákaznické podpory, komunikační kanály. Následovala potřeba vytvořit účetní oddělení, protože se na nás firmy začaly obracet s otázkami spíše daňového rázu. Ne každý má svoji účetní na plný úvazek a s tím i možnost konzultovat s ní právě třeba ty daně.


Vy ale neposkytujete daňové poradenství, nebo ano?

Dnes už jsme schopni zajistit i toto. Spolupracujeme s externími daňovými poradci a zkušenými účetními, které jsme s klidným svědomím schopni našim klientům doporučit. A díky vstupu Blanky Štarmanové do celého projektu se nám výrazně rozšířila působnost.


To znamená další společník? Nový investor?

Ano, investorka. Ovšem tím hlavním důvodem, proč jsme s Martinem kývli na dalšího společníka, byla spíše přidaná osobní hodnota než finance jako takové. Ač tedy nějaký kapitál Blanka přinesla. Blanka je zkušenou daňovou poradkyní, léta poskytuje účetní a daňové služby ve své firmě TaxVision, s.r.o. Ze své pozice tiché společnice s 10 % podílu nám vlastně radí, jak nástroj dále rozvíjet. Máme vše z první ruky, jak se říká. Naše služby a vůbec celá vize firmy se začala ubírat dalšími směry. Už nyní máme několik týmů řešících různé segmenty našich služeb. Člověk se kolikrát ani nestačí zastavit a rozhlédnout se, co se děje. Snažíme se dávat do toho všechnu energii, abychom se posouvali co nejstabilněji dále.


Jaké všechny služby se ubírají dalšími směry? Vývoj e-Účta nestačí?

V prvé řadě dále rozvíjíme služby payment processingu a invoicingu. Tedy přebíráme za firmy fakturace a inkasa plateb v rámci poskytování účetních služeb. Do toho provozujeme API framework Multibanking.cz, který umožňuje vývojářům software ověřovat pohyby na účtech jejich klientů, bez nutnosti vlastního vývoje. Ona celá tato problematika je relativně náročná, zejména co vyšla novela platebního zákona v návaznosti na evropskou směrnici PSD2. My takto dáváme vývojářům alternativní řešení, jak mohou párovat třeba platby s objednávkami či fakturami v jejich systémech. Také jsme se stali smluvním partnerem Bankovní identity, a.s. v rámci projektu bankid.cz. Tato spolupráce opět vznikla z potřeby z finančního sektoru, kdy pojišťovny a finanční skupiny začaly mít potřebu ověřovat identitu osob na dálku, protože osobní návštěvy poboček v souvislosti s Covid-19 jsou značně komplikované. No a aby toho nebylo málo, tak se pouštíme do menších projektů, jako je třeba projekt Jídlo bez provize.cz. Tento projekt vznikl jako podpora pro kamaráda, který má restauraci a vůbec není spokojen, jak se na celé té covid vlně doslova svezly roznáškové služby a zprostředkovatelé rozvozu jídel. Z tržeb jim uřezávají desítky procent. Všechny tyto projekty jsou ale postaveny na společném základu, a tím je e-Účto, které nám umožňuje velmi zajímavě růst.


Prozradíte i nějaká konkrétní čísla tohoto „velmi zajímavého růstu“, jak říkáte?

Snažíme se je sledovat průběžně, ale velmi rychle se mění. Aktuálně máme o stovky uživatelů více. A tento růst zrychluje. Když řeknu konkrétní číslo, hned v tu chvíli už to nebude platit. Ze začátku to tak rychlé nebylo a byli jsme rádi za první platící uživatele. Dnes to, co jsme měli za týden, máme někdy i za pár hodin. Snažili jsme se vyjít podnikatelům i účetním vstříc. Máme freemium model, tedy základní evidenci s možností neomezeného fakturačního nástroje zdarma. Pak plná verze je za 350 Kč měsíčně a klient v ní získává neomezený počet souborů v evidenci a řadu prémiových funkcí. A pro náročnější klienty vyžadující větší automatizaci a další rozšíření zde máme Enterprise tarif, který začíná od 1000 Kč za měsíc. Účetní pak mají e-Účto v plné verzi zdarma.


Máte nějakou hypotézu, co je vlastně příčinou takového úspěchu? Zvýšená poptávka v covid době?

Nemyslím si, že to je pouze to. A vlastně bych ještě trochu šetřil tím slovem „úspěch“. Je před námi velmi dlouhá cesta. Nicméně jsem přesvědčen, že hlavní důvod, proč se nám projekt rozjel, byla naše schopnost reagovat na změny a příležitosti. Vývoj máme agilní (scrum), jedeme ve čtrnáctidenních sprintech. Pokud přijde nějaká příležitost, která může rozšířit dosah našich služeb, nehledáme důvody, proč do toho nejít. Naopak, bereme je jako výzvu. Minoritní projekty nám otevírají dveře ke klientům, na které bychom třeba nikdy nedosáhli. A pokud ještě k tomu uděláme nějakou dobrou věc, tak to je úplně ideální stav.


Prozradíte na závěr, na co se můžeme těšit v roce 2021?

Máme v plánu řadu dalších zajímavých spoluprací, nové funkce. Ještě nemohu úplně prozradit jaké, ale chceme více vstoupit do eGovernment. Také mohu slíbit, že budeme nadále naslouchat hlasu našich uživatelů. Protože jsou to právě oni, kteří nám umožňují se posouvat dále. A také se těším na podzim, kdy společně s organizací Sázíme stromy budeme s našimi klienty sázet nové stromy, které jsme ušetřili díky statisícům nevytisknutých stránek papíru.


Děkujeme za rozhovor.
redakce e-Účto



Zpět